Een echte ondernemer die twee dagen lang onze school bezoekt, dat zien we niet vaak. Arjen Vos is geen onbekende in Helmond. Hij heeft een mooi bedrijf dat matrijzen (mallen) maakt en onderhoudt: Verbi. Daarnaast importeert hij Italiaanse wijnen, is hij voorzitter van voetbalclub Mulo en is hij betrokken bij diverse samenwerkingsverbanden voor bedrijfsleven en onderwijs, zoals Stichting Hightech Helmond – de Peel. “Ik vind het belangrijk om jongeren te interesseren voor techniek, om ze te laten zien hoe mooi onze wereld is. En ik vind het belangrijk om te laten zien hoe mooi het is als je goed met je handen kunt werken. We hebben iedereen nodig in onze maatschappij; leerlingen van de Praktijkschool zijn heel belangrijk.” Arjen liep twee dagen stage op onze school en werd enorm enthousiast. Hieronder zijn verhaal.
Op zoek naar techniektalent
Maakbedrijven uit onze regio hebben nog niet zo lang geleden Stichting Hightech Helmond – de Peel opgericht. Arjen Vos is als bestuurslid heel nauw betrokken bij deze organisatie. In de stichting zijn ruim 50 bedrijven en onderwijsinstellingen verenigd, met als doel het interesseren van verschillende doelgroepen voor techniek, met name kinderen en jeugd, en daarmee voldoende nieuwe aanwas genereren voor de technische sector in de Peelregio. We hebben deze jonge mensen hard nodig, juist in deze regio!
Een stage op school
“Vanuit Stichting Hightech Helmond- de Peel vonden we het belangrijk om eens bij scholen binnen te kijken”, zegt Arjen. “We kunnen wel van alles vinden van de scholen in onze regio, maar waar zijn onze oordelen op gebaseerd? Daarom besloten we om allemaal ergens stage te gaan lopen. Ik koos voor de Praktijkschool Helmond, ook omdat ze straks op Sport- en beleefcampus De Braak gaan zitten. Ik wil wel eens zien wat de school allemaal doet en waar ze straks een rol kunnen gaan spelen op De Braak.”
Kansen op De Braak
Arjen woonde verschillende lessen bij op de Praktijkschool en ging daarbij in gesprek met leerlingen. “Ik raakte al direct heel enthousiast van deze leuke, spontane leerlingen. En wat kunnen ze veel! Wat er bijvoorbeeld in het restaurant gebeurt, vind ik bijzonder speciaal. Maar ook in de catering, iedere dag weer. De technieklokalen waren voorzien van veel materiaal en gereedschap en er waren boeiende projecten. Zo werden er fietsbanden geplakt. In mijn hoofd komen dan gelijk de ideeën: zouden we met deze school geen bandenplakservice kunnen beginnen op De Braak, als straks alles klaar is? Of een broodjeszaak voor alle mensen die er straks werken, leren en verblijven?”
Op bezoek bij bedrijven
Er waren ook verschillende gesprekken met medewerkers, zoals met onderwijskundige Joost Jacobs. Arjen: “Met Joost sprak ik ook over wat bedrijven zouden kunnen betekenen voor deze leerlingen. Ik kan als ondernemer iets over mijn bedrijf vertellen in de eerste klas. Wat doen we nu allemaal? Hoe wordt zo’n plastic vorkje gemaakt dat je in de snackbar krijgt? Een jaar later kunnen kinderen eens een ochtend langskomen en weer later kunnen ze zelfs stage komen lopen. Er ontstaan allemaal kansen als we goed samenwerken. Dat was het doel van mijn tweedaagse stage.”